Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerBrug af SmartPack WMSOrdrer
Hvordan virker dropshipping i SmartPack.
Hvordan virker dropshipping i SmartPack.
Niklas Kragelund avatar
Skrevet af Niklas Kragelund
Opdateret over en uge siden

Introduktion

Når vi snakker om at arbejde med dropshipping i SmartPack så er der essentielt set to måder at arbejde med det på. Den første er at vi slet ikke blander SmartPack ind i ligningen. Mens den anden gør brug af, nogle af funktionerne i SmartPack.

Dropshipping udenom SmartPack

Den første måde at håndtere dropshipping på med SmartPack, er ved slet ikke at blande SmartPack ind i det. Det har sine fordele og ulemper. Dette er som udgangspunkt den metode man bør anvende hvis man sætter en automatisk integration op med dropshippingleverandøren, som så henter deres dele af ordren automatisk via shoppen.

Først og fremmest skal man på alle de varer som man vil dropshippe uden om SmartPack, have sat dem til at have varetypen DontImport. Dette gør, så hvis der ligger et produkt på ordren, som bliver dropshippet andetsteds fra, så vil varelinjen ikke blive importeret ind i SmartPack, men det vil de resterende varer som bliver sendt via SmartPack.

Derudover bør man også slå Manage External Stock fra, så SmartPack ikke prøver på at overføre lagertal til shoppen.

De fleste shopsystemer arbejder med at en ordre kan være i et bestemt stadie af gangen, det vil sige at den kan stå til at man behandler ordren, og man så melder den til at være gennemført, når man er færdig med den. Her skal man lige være sikker på at SmartPack, så er opsat til ikke at lytte efter denne færdigmelding hvis der er noget, som skal sendes gennem SmartPack, da ordren ellers blot vil blive markeret som packed. Hvis status bliver ændret af dropshipping leverandøren.

En faldgruppe der kan forekomme ved denne form for dropshipping er at vi ikke har mulighed for at få lagerført eventuelle returvarer i SmartPack, hvis der skulle komme en dropshippet vare tilbage på lager.

Dropshipping ved brug af SmartPack

Dette vil som udgangspunkt være den metode der bør anvendes, hvis og så fremt at dropshippingordrene skal håndteres en smule manuelt. Som oftest hvis det er meningen at man skal sende ordrerne til leverandøren i form af en email, eller ligge ordren på en webshop eller lign.

Her skal man først og fremmest have markeret de varer man ønsker at dropshippe til at tillade dropshipping. Dette gør så at hvis varen ligger op lokallager, så vil den blot blive afsendt som normalt. Hvorimod er varen ikke på lager, så vil SmartPack i ordreoverblikket markere at der er nogle ordrer som kræver handling omkring dropshipping. Det sker blandet andet ved at der ligger en blå bar i toppen af ordrelisten, som siger hvor mange ordrer der skal laves dropshipping på, samt der i venstre side af den enkelte ordre står angivet at den er til dropshipping.

Når man vil håndtere ordren, så skal man klikke ind på den og under varelisten trykke på knappen "Create Dropshipping". Dette åbner en dialogbox.

Med denne dialogbox har man så mulig for at gøre flere ting, det afhænger af hvordan man håndtere dropshippingordrerne.

Hvis man blot har lagt en bestilling ved en leverandør og har fået et trackingnummer tilbage fra dem, så skal man vælge leveringsmetoden og derefter indskrive trackingnummeret, så vil der blive sendt en mail til kunden om at der varer på vej. Såfremt at der er opsat en dropshipping mailskabelon til det.

Man kan også bruge denne til at generere en label, og sende den som en vedhæftet fil til leverandøren. Evt. sammen med en beskrivelse om hvad det er der skal sendes afsted fra dem af. Dette gør dog at man ikke har mulighed for at sende en mail ud fra SmartPack om at ordren er blevet afsendt i øjeblikket.

Besvarede dette dit spørgsmål?