Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerE-mails
Opsætning af emailskabelon
Opsætning af emailskabelon

Her bliver du guidet igennem opsætningen af emailskabeloner til hhv. "Din ordre er sendt", returlabels og dropshipping emails.

Niklas Kragelund avatar
Skrevet af Niklas Kragelund
Opdateret over en uge siden

For at sætte en emailskabelon op, skal du første navigere til E-mails fanen i din SmartPack Admin. Her skal du blot trykke på knappen "Tilføj e-mailskabelon" i øverste højre hjørne.

Her vil der så dukke en popup frem:

Hvor skabelonnavnet skal være et genkendeligt navn som bruges i backenden. Og der skal vælges blandt tre typer. (Begge dele kan ændres efterfølgende)

De tre typer af emailskabeloner er hhv.

  1. Forsendelse - Dette er mails der kan sendes ud med indhold, som giver kunden informationer om de mails der er på vej.

  2. Dropshipping - Denne kan bruges til enten at sende en leverandør en mail med fragtlabel og informationer om hvilke varer der skal sendes til en kunde. Eller til at gennemføre dropshippingordrer og sende kunden informationer om den pakke der er på vej til dem.

  3. Retur - Denne bruges til at sende kunden returlabels som enten er manuelt oprettet eller som bliver oprettet igennem returportalen.


Indstillinger og filtre

Når du nu kommer ind og redigerer emailskabelonen er det første du bliver mødt af dine skabelonindstillinger. Her har du fra tidligere både navnet og typen, som bliver efterfulgt at aktiv og i brug. Disse skal begge to være krydset af for at e-mailen kommer i brug.

Prioritet

Feltet prioritet bruges i det tilfælde hvor du har flere emailskabeloner som minder om hinanden i filtrerne, men du gerne vil bestemme at de skal matches i en bestemt rækkefølge, så vil de blive gået igennem i den rækkefølge hvor den med højest prioritet. først bliver tjekket for om den matcher med de kriterier der er sat op, og så ellers der ned af.

Afsendernavn match

Hvis du sidder med en SmartPack, hvor der bruges flere afsendernavne på den samme SmartPack kunde. (Oftest ved ERP og Dandomain integrationer). Så kan du sætte regler op på den enkelte mailskabelon baseret på ordrens afsendernavn.

Trigger udtryk

Denne funktion bruges til at lave en C# Lambda expression, som også kan bruges som et filter på emailen, det kan bla. være om ordren indeholder en bestemt sku eller lign.

Modtagere (kopi)

I dette felt kan du indtaste forskellige modtagere af emailen, som du gerne vil sende til i forbindelse med at emailen bliver afsendt. Disse bliver sendt som BCC. Så det kan f.eks. bruges til Trustpilot eller en emailmarketing flow. Bemærk at ved flere modtagere skal de være opdelt med semikolon.

Ignorer primær modtager

Dette felt kan anvendes hvis du ikke ønsker at sende mailen til kunden, men kun til dem der står angivet i modtager (kopi). Dette kan f.eks. bruges ved mails der skal sendes til en dropshipping leverandør.

Vedhæft forsendelsesetiketter og følgeseddel

Disse to felter sørger for at hhv. labels og følgesedler kan blive vedhæftet som PDF filer på mailen. Hvis disse forefindes.


Leveringsmetoder

Til højre finder du muligheden for at bestemme hvilke leveringsmetoder denne mailskabelon skal tilhøre. Det kan være at du kun ønsker at den bliver brugt i forbindelse med Postnord forsendelser. Eller hvis den skal fungere baseret på en bestemt returleveringsmetode.

Lande

Her kan du til eller frasortere baseret på modtager landet, dette gøres med Alpha 2 koder som landekoder f.eks. DK, NO


SMTP-indstillinger

SMTP skal være slået til, og her har du mulighed for at anvende enten egen SMTP-server eller tilkøbe en plads på vores SMTP server. Du kan læse mere om SMTP her.

Bruger du egen SMTP, så husk at tjekke med din udbyder om denne må bruges til automatisk udsendelse af mails. Blandt andet er dette ikke tilladt ved Simply.


HTML-skabelon

Det sidste der nu mangler at komme på plads er selve HTML skabelonen, som er den der er med til at generere indholdet i emailen.

Dette kan gøres meget simpelt, hvor det er bare er en email med basal tekst, som lige informerer om de mest nødvendige ting, som blot en hilsen og et trackingnummer.

Eller man kan lave en flot grafisk email, fyldt med bling og det hele.

For at indsætte dynamisk indhold i emailen bruger vi det template sprog der hedder Liquid, hvor man kan hente de oplysninger ind i mailen som forekommer i dataen under HTML feltet.

Et eksempel på en HTML skabelon ville være denne - HTML kode

Som vil give en mail i denne format/udseende.

Besvarede dette dit spørgsmål?