Effektiv lagerstyring er afgørende for at sikre korrekt lagermængde og der igennem kundetilfredshed. En af nøgleelementerne i moderne lagerstyring er konstant overvågning og styring af lagerstatus.
Derfor vil vi blandt andet gerne anbefale at tjekke lageret når det både når til et lavt lagerantal, men også når det angiveligt rammer 0 stk.
For det er jo super træls hvis der jævnfør vores webshop og lagerstyringssystem står angivet at vi har 0 enheder på lager, men vi i virkeligheden har 3 enheder liggende på, så har vi 3 stk. liggende som vi ikke får solgt af.
Men det er ligeledes problematisk hvis man angiveligt har 4 stk. på lager, men at hylden er tom. Så skal man til at have kontakt til kunden, og forklare at man ikke kan afsende deres ordrer.
Opsætning af løbende optælling
Der er to forskellige optællinger som jeg vil anbefale at du får sat op, den ene er når du kommer til et lavt antal på lageret jævnfør den mænde som sendes ud fra jeres lager, samt nulpunktsoptælling.
Består ordrerne på webshoppen hovedsageligt af 1 stk. af hver vare, så ville jeg nok sætte den omkring 5 stk. Men sælger man måske 5 eller 6 stk. af hver varer på ordrerne, så ville jeg nok sætte den til at tjekke omkring 25-30 enheder på lager.
Men for at få dette sat op, skal du først ind i WMS Admin og finde fanen optælling, herefter skal du ind på indstillingerne og tilføje en regel til løbende optælling.
Når du trykker tilføj, og giver den et navn skal du efterfølgende vælge og redigere den. Herefter får du 6 forskellige punkter som du kan redigere på:
Navn - Dette angives blot til brug i backend, så man kan kende foreskel på dem.
Udløsningsregel - Dette er det antal der angiver hvad man skal ramme eller ramme under, for at en lagerrevision bliver sat i gang ved pluk. Så sætter man den til 5 stk. så kommer den frem når man rammer 5 stk.
Udløser i alt lagermængde - Er denne aktiv, så bliver reglen først kørt hvis det er på hele lageret at man kommer under eller på antallet af den angivne udløsningsregel.
Max revisionsalder - Er denne f.eks. angivet til 30 dage, så vil du ikke blive bedt om at tælle placeringen igen, hvis du normalt ville udløse den igen inden for en 30 dages periode af seneste optælling.
Medarbejder cooldown - Denne kan angives i minutter, så en medarbejder ikke bliver spammet med at tjekke antal hver eneste gang i de scanner en vare på lageret.
Aktiv - Angiver om reglen er aktiv eller ej.
Brug af løbende optælling
Når en regel er sat op og den er sat aktiv, så vil man i forbindelse med pluk af varer, som falder inden for de pågældende regler, risikere at støde på en popup som denne der er afbildet nedenunder. Her vil man efter plukket skulle bekræfte antallet af denne vare, som stadig eller ikke længere er på hylden.